catalogue cover_170

 

HÍREINK

 

ÍRJON NEKÜNK

KAPCSOLAT:

 

+36/1-7595009

DVD kiadványaink

100gy

 

Sajtó- és Fotóarchívum: a 2015. 35. hét érdekes eseményei

archivum hirlevel fejlec 600

130 éve, 1885. augusztus 29-én Gottlieb Daimler szabadalmi oltalmat kapott a világ első benzinmotoros kerékpárjára.

Gottlieb Daimler német gépészmérnök, az autózás úttörője stuttgarti mérnöki tanulmányai után angliai és franciaországi tanulmányutakon ismerkedett meg közelebbről a szerszámgépgyártással. Hazatérése után a karlsruhei gépépítő társulat műhelyfőnöke lett. 1872-ben Nikolaus A. Ottónak, a négyütemű, belső égésű motor feltalálójának vállalatánál, a Deutz Gázmotorgyárnál kapott állást, műszaki igazgatóként az ő vezetése alatt készült el az első 100 lóerős gázmotor. 1882-ben Wilhelm Maybach konstruktőrrel együtt megvált Otto cégétől, és a Stuttgarthoz közeli Cannstattban saját motorgyártó műhelyt nyitott. 1883-ban Maybachhal megalkották a gépkocsik hajtására alkalmas, gyors járású, izzófejes, belső égésű motorjukat. A gépkocsimotorok alaptípusának számító, ingaórához hasonló alakú szerkezetet Standuhr motornak nevezték el, s 1885. április 3-án szabadalmaztatták. A percenként 900 fordulatos motort egy kerékpárszerű járműre szerelték fel, így született meg a motorkerékpár, a világ első belső égésű motorral hajtott, önerőből mozgó járműve.
Reitwagennek nevezett ősmotorbiciklijére 1885. augusztus 29-én kapott szabadalmi oltalmat. A 36423-as szabadalmi számot a Reitwagen csaknem egy évvel azután kapta meg, hogy a szabadalmi kérvényt benyújtották. A fából ácsolt robosztus alkotmányt csak nagy jóindulattal lehetett biciklinek nevezni, de legalább elbírta a nehéz motort. Daimler bízott abban, hogy ha az ember a maga hajtotta kerékpáron nem borul fel, akkor a motor hajtotta biciklin is a nyeregben marad. A biztonság kedvéért a járművet két kis segédkerékkel is ellátták. A jármű elindítása is elég körülményes volt, a lovas nyergére emlékeztető ülést a motor fölé rögzítették, a motor gyakorlatilag a vezető lábai között dolgozott.
A 8 km/óra sebességgel haladó járművet 1885. november 18-án a Cannstatt és Untertürkheim közötti útszakaszon tesztelték. A jármű nyergében Daimler 17 éves fia, Paul ült. A néhány kilométeres kirándulás közben a motor fölötti ülés átmelegedett és meggyulladt, de nagyobb baj nem történt. "Leírhatatlanul jó érzés, amikor az ember egy motorral hajtott járművet használ, ami kellőképpen gyors, és szabadon lehet róni vele az utakat" – lelkendezett Daimler, akit találmányáért a motorkerékpár atyjaként tisztelnek. Így kezdődött el a motorkerékpár karrierje, de a motorozás ízére csak később éreztek rá az emberek, először a jobb francia társaságokban számított divatos időtöltésnek. A motorozás népszerűsége az első világháború után tovább nőtt, napjainkban virágkorát éli.
A belső égésű motor tesztelésére megépített Reitwagen csak egyetlen példányban készült el, amely az 1903-as cannstatti műhelytűzben megsemmisült. A különböző múzeumokban kiállított példányok mind másolatok. A motorkerékpárok sorozatgyártását a világon elsőként a müncheni Hildebrand und Wolfmüller cég kezdte meg 1894-ben.
1886-ra a Reitwagen teljesítette küldetését, és átadta a helyét a négykerekű járműveknek. Carl Benz Mannheimban már utcára vitte háromkerekű Velocipedjét, melyet az első automobilnak neveznek. Néhány héttel később Daimler is kifejlesztette négykerekű motoros hintóját.

Ha a hét összes érdekes eseményéről készült anyagunkat szeretné megismerni, írjon a tartalomertekesites@mtva.hu címre, ha a tartalomhoz kapcsolódó kérdése, megjegyzése van írjon az info.archiv@mtva.hu címre.
 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com